Pertumpahan Darah Pertama Kali di Masjidil Haram

Di balik kemegahan & keindahan Masjidil Haram yg kita lihat saat ini, ternyata ada tragedi yg sangat menyakitkan di masjid yg menjadi tujuan jutaan umat Islam dari seluruh dunia itu. Di akhir tahun 1979 Masjidil Haram yg di dalamnya berdiri Ka'bah yg menjadi kiblat bagi jutaan umat Islam selama berabad lamanya, telah diserang oleh lbih krng 500 orang penyerang yg dipimpin oleh Juhaiman bin Muhammad bin Saif al Utaibi, seorang pengikut fanatik ajaran & phm Wahhabi.


[​IMG]
Masjidil Haram ketika diserang tahun 1979​

Menurut sumber, ia telah mengakui abang iparnya Abdullah Hamid Mohammed Al-Qahtan sbg Imam Mahdi & ia memiliki keyakinan bhwa semua kepala pemerintahan di dunia Islam di masa itu ialah korup & menjadi pendukung kekuatan barat terutama Amerika Serikat & ia ingin keluarga Raja As-Saud yg memerintah Arab Saudi digulingkan.

Dengan perencanaan cermat & rapi ia & pengikutnya telah menyerang Masjidil Haram di 20 November 1979 & membuat ribuan jemaah yg sedang melakukan ibadah di dalamnya telah dijadikan sbg sandera. Inilah pertumpahan darah yg prtama di dlm sejarah modern kota Mekah.

[​IMG]
Juhaiman ibn Muhammad ibn Saif al Utaibi.​

Tanggal 20 November 1979 dipilih Juhaiman krna itu bersamaan di hari prtama tahun 1400 Hijrah. Ini krna ada prediksi bhwa Imam Mahdi akan muncul di hari tersebut. Bbrapa hari sblm serangan, mereka telah menyembunyikan senjata, amunisi & pasokan makanan yg cukup di dlm kamar bawah tanah Masjidil Haram. Senjata yg diperoleh mereka itu dicuri dari depot senjata Tentara Garda Nasional Arab Saudi bbrapa bln sblmnya. Utk mencuri & menyelundupkan senjata merupakan hal mudah bagi Juhaiman krna ia & bbrapa pengikutnya pernah menjadi pelayan dlm Tentara Garda Nasional Arab Saudi selama 18 tahun.

[​IMG]
(Sheikh Subayyil saksi mata di tragedi makkah 1979 )
​
Serangan ke atas Masjidil Haram menggemparkan dunia Islam krna di waktu itu musim haji baru aja berakhir. Pagi itu ketika Imam Masjidil Haram saat itu, Sheikh Mohammed al-Subayil mempersiapkan imam hampir puluhan ribu jemaah utk menunaikan shalat Subuh, Juhaiman & orang-orangnya berhasil mengunci semua pintu keluar masuk masjid, membunuh dua anggota polisi yg cuma bersenjatakan tongkat & menahan ribuan jemaah yg terjebak sbg sandera. Juhaiman kmudian mengambil alih sistem pengeras suara masjid & mengumumkan bhwa Imam Mahdi akhirnya telah muncul di Kota Mekah. Selain itu beliau menginginkan ekspor minyak Arab Saudi ke Amerika Serikat & negara-negara lain dihentikan segera & meminta pengusiran seluruh penasihat militer non muslim dari tanah Arab Saudi.

Menanggapi serangan tersebut Tentara Garda Nasional & Tentara Arab Saudi mencoba menerobos masuk pekarangan Masjidil Haram memakai tank melalui pintu masuk utama tetapi gagal krna kekuatan pintu tersebut. Tentara dibawah arahan Juhaiman jga diletakkan di atas menara masjid lngkap dgn sniper (penembak jitu). Akibat dari perlawanan kuat dari pihak Juhaiman & korban yg tinggi dari pihak militer Arab Saudi, serangan balik itu dihentikan.

Ketika itu telah timbul masalah dari segi syara ' ttg penggunaan senjata api di dlm pekarangan Masjidil Haram. Majlis Ulama Arab Saudi di awalnya mencegah penggunaan senjata krna ia akan mencemari kesucian Ka'bah tetapi atas desakan militer & pemerintah akhirnya Majlis Ulama' Arab Saudi mengizinkannya dgn mengeluarkan fatwa utk mengizinkan penggunaan senjata api utk melawan Juhaiman.

Selepas serangan awal utk merebut kembali Masjidil Haram gagal, pemerintah Arab Saudi terpaksa meminta bantuan dari Tim Anti Teror Perancis (GIGN) & beranggotakan tiga orang anggota GIGN dikirim ke Arab Saudi. Di bandara Jeddah, Dewan Ulama 'Arab Saudi menetapkan syarat agar ketiga anggota GIGN scr rahasia memeluk Islam utk memungkinkan mereka menginjakkan kaki ke dlm wilayah tanah haram Mekah. Meskipun mereka "telah memeluk Islam" kehadiran anggota komando Perancis ini dirahasiakan pihak Arab Saudi utk menutup kegagalan mereka dlm upaya mengakhiri pengepungan yg telah berlangsung hampir dua minggu itu.

[​IMG]
Komando GIGN Perancis yg "masuk Islam" utk operasi pembebasan Masjidil Haram.​

Diantara rencana awal GIGN ialah membanjiri ruang bawah tanah Masjidil Haram yg digunakan selaku tempat penahanan sandera & tempat persembunyian para pengikut Juhaiman. Sesudah kamar ini dibanjiri kabel hidup yg memiliki tegangan tinggi akan dijatuhkan kedalamnya tetapi rencana ini ditolak krna dapat menyebabkan kematian banyak sandera. Akhirnya mereka sepakat utk menembus lubang-lubang di lantai masjid & menjatuhkan granat trs ke kamar-kamar bawah tanah tersebut.

[​IMG]
Bekas-bekas kerusakan sehabis operasi serangan.​

Setelah hampir dua minggu, peristiwa serangan & pengepungan Masjidil Haram berhasil dihentikan di 4 Desember 1979. Berdasarkan laporan resmi dari pemerintah Arab Saudi menyatakan bhwa sebanyak 127 orang telah tewas & 451 lainnya terluka. Jumlah ini termasuk para jamaah yg disandera, anggota pasukan keamanan Arab Saudi & jga pengikut Juhaiman. Namun ada yg mengatakan bhwa angka sbnrnya korban tewas ialah 255 orang & 560 orang lagi terluka. Setelah menyerahkan diri, Juhaiman & para pengikutnya yg msh hidup dijatuhi hukuman pancung oleh Pemerintah Arab Saudi.

[​IMG]
Abdullah Hamid Mohammed Al-Qahtani yg mengklaim "Imam Mahdi" tewas dlm serangan.​

Rata-rata umat Islam seluruh dunia marah dgn penolakan pemerintah Arab Saudi utk memenuhi permintaan & tuntutan Juhaiman & seterusnya menghalalkan pembunuhan serta penggunaan senjata di pekarangan masjid. Banyak yg berpendapat bhwa keputusan itu banyak memihak Amerika Serikat & akibatnya bbrapa kedutaan Amerika Serikat kaya di Pakistan & Libya telah dibakar oleh para perusuh dlm demonstrasi. Demonstrasi & protes jga digelar di Filipina, Turki, UAE,Bangladesh & India utk memprotes tindakan & keputusan yg telah dibuat oleh Raja Faisal. Bagi kebanyakan orang Islam tindakan keluarga As-Saud itu membuktikan kebenaran bhwa mereka itu hanyalah boneka Amerika Serikat.

[​IMG]
Pengikut Juhaiman yg telah ditahan.​

Ketika peristiwa itu terjadi, Masjidil Haram sedang dlm proses renovasi & perluasan masjid. Renovasi ini dilakukan oleh kontraktor yg ditunjuk oleh pemerintah Arab Saudi merupakan Perusahaan Konstruksi Ben Laden. Ini ialah perusahaan milik ayah Osama Bin Laden. Insiden ini jga telah membakar semangat Osama & bbrapa tahun kmudian ia telah diusir keluar dari Arab Saudi krna seringnya mengkritik keluarga As-Saud. Sisanya kita udah tahu dgn apa yg telah tercatat di dlm sejarah.

profileimammasjidilharam.blogspot.co.id
 
sejarah Pertumpahan Darah Pertama Kali di Masjidil Haram, cerita sejarah Pertumpahan Darah Pertama Kali di Masjidil Haram , kisah sejarah unik Pertumpahan Darah Pertama Kali di Masjidil Haram , sejarah indonesia Pertumpahan Darah Pertama Kali di Masjidil Haram , sejarah kerajaan Pertumpahan Darah Pertama Kali di Masjidil Haram , sejarah kota Pertumpahan Darah Pertama Kali di Masjidil Haram , sejarah dunia Pertumpahan Darah Pertama Kali di Masjidil Haram , sejarah perkembangan Pertumpahan Darah Pertama Kali di Masjidil Haram , pengertian sejarah Pertumpahan Darah Pertama Kali di Masjidil Haram , sejarah pancasila Pertumpahan Darah Pertama Kali di Masjidil Haram , sejarah taj mahal Pertumpahan Darah Pertama Kali di Masjidil Haram , sejarah pramuka Pertumpahan Darah Pertama Kali di Masjidil Haram , sejarah uang Pertumpahan Darah Pertama Kali di Masjidil Haram

Share this:

CONVERSATION

0 comments:

Post a Comment